fbpx
+32 460 24 34 04 hello@bulkbar.be

De impact van New Ways of Working (NWOW) op het welzijn van werknemers

De huidige pandemie-context heeft veel bedrijven ertoe gebracht hun manier van werken in vraag te stellen en oplossingen te zoeken die hen in staat stellen hun activiteiten voort te zetten en tegelijk de risico's op verspreiding van het virus te beperken. Deze uitdagingen hebben in feite een bestaande trend gevoed: New Ways of Working (NWOW).
Ontdek in dit artikel het concept van New Ways of Working en de impact van deze NWOW op het welzijn van de werknemers.

1. Definitie en oorsprong van het NWOW-concept

Het begrip NWOW verwijst naar nieuwe vormen van werk, waarbij de nadruk ligt op de begrippen welzijn op het werkflexibiliteit en vertrouwen tussen werknemer en werkgever. Deze NWOW worden mogelijk gemaakt door de ontwikkeling van nieuwe informatietechnologieën.

Hoewel dit concept niet op een wereldwijde pandemie heeft gewacht om het licht te zien, zijn de beschouwingen over het onderwerp en de toepassing ervan na de gezondheidscrisis sterk versterkt en versneld. Zo moest telewerken, dat vóór 2020 slechts gedeeltelijk was ingevoerd, tijdens de crisis door (bijna) alle ondernemingen worden ingevoerd.

2. NWOW en het welzijn van werknemers

Door deze concepten in de praktijk te brengen, plaatsen bedrijven de werknemer – en zijn of haar welzijn – echt in het middelpunt van hun bezorgdheden.

Telewerken, bijvoorbeeld, heeft veel voordelen voor de werknemer, waaronder

  • lagere stressniveaus;
  • een beter evenwicht tussen privé- en beroepsleven;
  • meer voldoening op het werk.

Tegelijkertijd is de kwaliteit van de werkomgeving van grote invloed op het welzijn van de werknemers. Daarom is het van essentieel belang bijzondere zorg te besteden aan de inrichting van de werkruimte. Dit is wat we in een eerder aan dit onderwerp gewijd artikel hebben vermeld: “Welzijn op het werk en kantoorinrichting: onze 4 tips“.

De invoering van NWOW vereist ook dat er op de werkplek oplossingen worden geboden die gezond eten bevorderen. De manier waarop mensen eten speelt een belangrijke rol in hun welzijnsniveau. Door bedrijven voor te stellen gezonde snacks (gedroogd fruit, ontbijtgranen, enz.), biologisch en in bulk, aan hun werknemers aan te bieden, biedt BulkBar een alternatief dat zowel ecologisch verantwoord is als het welzijn van de werknemers bevordert.

3. Evenwicht tussen werk en privé-leven

Om ervoor te zorgen dat flexibiliteit en het welzijn van de werknemers hand in hand gaan, moet de werkgever een kader opzetten dat ervoor zorgt dat de werknemers het juiste evenwicht tussen werk en privéleven hebben. De extra flexibiliteit waarover de werknemer beschikt, kan inderdaad tot bepaalde problemen leiden. Er bestaat een wet met de naam “The Right to Disconnect” die tot doel heeft het welzijn van werknemers te beschermen door hun het recht te geven zich los te koppelen van het werk. Werknemers aanmoedigen om tijd door te brengen met hun geliefden en gezinnen of meer in het algemeen om hun batterijen weer op te laden als hun werkdag erop zit, is ook de taak van werkgevers die NWOW willen invoeren.

4. Voordelen voor de werkgever

Aan de kant van de werkgever zijn de voordelen van de invoering van NWOW eveneens talrijk:

  • betere prestaties van de werknemers in termen van productiviteit en creativiteit ;
  • een daling van het personeelsverloop als gevolg van een grotere tevredenheid van de werknemers
  • een daling van het ziekteverzuim
  • een grotere aantrekkelijkheid op de arbeidsmarkt door een verbetering van het imago van het bedrijf.

Conclusie

De ontwikkeling van nieuwe technologieën heeft een ware omwenteling van de beroepswereld mogelijk gemaakt. We zijn nu heel ver verwijderd van de traditionele manieren van werken zoals Ford of Taylor die voorstelden in hun wetenschappelijke organisatie van het werk. Deze breuk tussen traditioneel en modern werk heeft geleid tot wat we vandaag New Ways of Working noemen. Deze NWOW brengen een mate van flexibiliteit die voorheen onbekend was, gepaard gaande met een empowerment van werknemers die zich niet alleen gewaardeerd maar ook meer vervuld voelen in hun werk.

Up next…

Verminder stress op het werk: onze 4 tips

Verminder stress op het werk: onze 4 tips

In het algemeen kan stress vele oorzaken hebben en lichamelijke en/of morele schade toebrengen aan de mensen die erdoor worden getroffen. Buitensporige druk die managers op hun werknemers...

Lees meer
Verminder stress op het werk: onze 4 tips

Verminder stress op het werk: onze 4 tips

In het algemeen kan stress vele oorzaken hebben en lichamelijke en/of morele schade toebrengen aan de mensen die erdoor worden getroffen. Buitensporige druk die managers op hun werknemers...

Lees meer